תלמידים יקרים!
מספר ימים לאחר כל מועד בחינה של רשות ניירות ערך, הבחינה עולה לאתר שלהם - למאגר בחינות הרשות.
בשלב הראשון הבחינה עולה בלי התשובות, ואנחנו נפרסם בעמוד זה את הבחינה עם התשובות שאנחנו חושבים שיתקבלו.
לאחר פרסום הציונים מעלה הרשות לאתר שלה את הבחינות יחד עם התשובות הרשמיות ואז נוכל לפרסם כאן אם אנחנו חושבים שיש מקום לערעור, ובמידה וכן, נציע נוסח וגם נסביר על התהליך.
בהצלחה!
תלמידים יקרים, לאחר הדגשים הבאים, תמצאו קובץ ובו המלצותינו לערעור.
1. ניתן להגיש ערעור עד 30 יום מפרסום הציונים.
2. מספרי השאלות והתשובות הינם לפי גרסת המאסטר (זהו גם המספור לפיו יש להגיש את הערעור).
3. רק נבחן שנכשל יכול להגיש ערעור על שאלה שבה טעה.
4. אם הערעור מתקבל, הוא תקף גם למי שלא הגיש את הערעור.
5. אם הערעור הוא לקבלת תשובה נוספת, הרי שהוא רלוונטי רק למי שסימן את אותה תשובה.
6. דגשים נוס פים והנחיות לאופן הגשת הערעור בקישור זה.
7. לכל ערעור מצורף קישור לקבוצת וואטאפ לטובת ריכוז כל מי שרלוונטי לאותה שאלה, על מנת לחלוק בעלות הערעור.
מקצועית א' מועד יוני 2024
פורסמה הבחינה, לחצו כאן להורדת הבחינה עם התשובות שהתקבלו על ידי הרשות.
לדעתנו ישנן שלוש שאלות עליהן ניתן לערער (נוסח מלא לערעור וקישורים לקבוצות וואטסאפ בהמשך):
שאלה 1 (קבלת תשובה נוספת ג')
שאלה 18 (קבלת תשובה נוספת ב')
שאלה 22 (קבלת תשובה נוספת ה' או לחילופין פסילת השאלה)
הנחיות לתהליך הגשת הערעור ודגשים חשובים ניתן למצוא בקישור זה - חשוב לקרוא בעיון!
ערעור שאלה 1 (קבלת תשובה ג')
בשאלה זו מדובר בהבדל שבין קרנות סל ותעודות סל על הביטקוין.
את תשובה א' פסלתי מהסיבה שמאחר והקרנות מחזיקות במטבע הדיגיטלי באמצעות ארנק דיגיטלי, קיים צורך בארנק שכזה. במשפט שבו מופיעים גם המשקיעים וגם ה- ETF, הרי שמספיק שאחד מהם משתמש בארנק דיגיטלי וזה הופך את הארנק לנדרש עבור התהליך כולו.
הסיבה שבגללה בחרתי בתשובה ג' היא שבאופן כללי בניגוד לקרנות סל שעושות כמיטב יכולתן, תעודות סל מתחייבות להשיב למשקיעים את תשואת הנכס הנעקב - זהו אחד המאפיינים של המוצר.
אמנם המעקב נעשה דרך חוזים על המטבע מה שיוצר פער מובנה, אך הניסוח שלתעודת סל אין פערי עקיבה על נכס הבסיס בשל ההתחייבות, הוא נכון.
מאחר ושתי התשובות נראו ככאלו שעשויות להיות נכונות אבל עם מידה מסויימת של ספק, בחרתי בזו שנראתה לי נכונה יותר ומתייחסת למאפיינים ייחודיים של תעודת סל אל מול קרן סל.
אודה לבחינת האפשרות לקבל תשובה זו כתשובה נוספת.
להצטרפות לקבוצת הוואטסאפ לערעור משותף על קבלת תשובה ג' - https://chat.whatsapp.com/FUd8bMVlqNrF2731To1SRs
ערעור שאלה 18 (קבלת תשובה ב')
שלום רב.
להלן ציטוט מאתר בנק ישראל – 'הקרן הכספית נהנית מפטור מתשלום דמי ניהול חשבון ניירות ערך (עמלת דמי משמרת) וכן היא פטורה מעמלות קנייה ומכירה, וזאת במטרה למקסם את התשואה עבור החוסכים בה.
לקיום פעילותה הקרן גובה דמי ניהול, הנחשבים נמוכים יחסית בהשוואה לקרנות נאמנות רגילות'.
תשובה ב' בשאלה 18 הינה העתק כמעט מושלם של חלקו הראשון של הציטוט – קרן כספית פטורה מעמלות קניה ומכירה ומדמי ניהול.
כוונת כותב השאלה אולי הייתה לדמי ניהול שגובה מנהל הקרן, אך דבר זה לא נכתב במפורש ולא ניתן היה להסיק זאת מהכתוב, על אחת כמה וכמה כשגם באתר בנק ישראל מתייחסים לדמי הניהול הנגבים בפסקה אחרת.
ניתן להניח כי בתשובה ב' כאשר העמלות ודמי הניהול מובאים בסמיכות הרי מדובר בשני התשלומים המיועדים לאותו גוף (הבנקים) ומהם אכן מוגדר כי קיים פטור.
לסיכום, אם הדבר נכתב באותה צורה בדיוק באתר בנק ישראל, ניתן ודאי להבין מדוע אסמן זאת כתשובה נכונה.
אודה לבחינת האפשרות לקבל תשובה זו כתשובה נוספת.
להצטרפות לקבוצת הוואטסאפ לערעור משותף על קבלת תשובה ב' - https://chat.whatsapp.com/GYNRbAICyuPIYH4fEwELSA
נוסח ערעור שאלה 22 (קבלת תשובה ה')
הערעור הינו לקבלת תשובה ה' (כל הטענות נכונות) ומיועד לאלו שסימנו תשובה זו
הערעור מתבסס על כך שטענה 2 נכונה ולכן בהיעדר תשובה שרק טענות 2,3 נכונות ישנה הצדקה לסמן שכל הטענות נכונות.
להצטרפות לקבוצת הוואטסאפ לערעור משותף על קבלת תשובה ה' - https://chat.whatsapp.com/DKuFZYNly6Y1wgLufQPJKA
יחד עם זאת, מי שסימן תשובה אחרת (א,ב,ד) מוזמן גם להשתמש בנוסח דומה (עם שינוי קל בסוף) לזה שמוצע על מנת להגיש ערעור לפסילת השאלה מכיוון שאין תשובה נכונה.
זהו ערעור חלש יותר, משום שאם בערעור אנחנו טוענים שטענות 2 ו- 3 נכונות, אין באמת הצדקה בסימון תשובות א', ב' או ד'. לשיקולכם.
להצטרפות לקבוצת הוואטסאפ לערעור משותף על פסילת השאלה (למי שסימן א,ב,ד) - https://chat.whatsapp.com/JUpDK40f7kKL4kHDO7tXk3
נוסח הערעור:
שלום רב.
בשאלה זו שעסקה בסטיית התקן הגלומה, מובן מדוע טענה ראשונה אינה נכונה – לא ניתן להסיק מסטיית התקן ההיסטורית לסטיית התקן הגלומה, ודאי שלא לשייך אותן זו לזו לפי טווחי הזמן.
שתי הטענות הבאות, תואמות את ממצאי מודל Smile (או Skew) עבור סטיית התקן הגלומה באופציות על מניות ומדדים. המודל מראה כי סטיית התקן הגלומה גבוהה יותר באופציות מחוץ לכסף (ביחס לאופציות בכסף) וגבוהה יותר ככל שהאופציה יותר מחוץ לכסף, ואינו מבחין בין אופציות CALL ו- PUT.
אין כל סיבה להניח כי המודל אינו תקף גם לאופציות על מדד ת"א 35, אך לשם העניין בחנתי את מצב השוק במספר ימים לאורך תחילת חודש יולי. בכל יום לקחתי אופציות CALL על מדד ת"א 35 אשר פוקעות בסוף יולי, החל מהאופציה שהכי קרובה לכסף והחוצה. בעזרת מחשבון האופציות של אתר לאומי טרייד בחנתי את סטיית התקן הגלומה ובכל הבדיקות התוצאה הייתה זהה – ככל שהאופציה יותר מחוץ לכסף כך סטיית התקן הגלומה בה הייתה גבוהה יותר.
אלו התוצאות:
בדיקה שנערכה ביום ראשון ה- 07/07 הראתה כי כאשר המדד עמד על 2063 נקודות, באופציית CALL(2060) סטיית התקן הגלומה עמדה על 10.99, באופציית CALL(2070) סטיית התקן הגלומה עמדה על 11.78, באופציית CALL(2080) סטיית התקן הגלומה עמדה על 12.47 ובאופציית CALL(2090) סטיית התקן הגלומה עמדה על 12.94.
בדיקה שנערכה ביום שני ה- 08/07 הראתה כי כאשר המדד עמד על 2042 נקודות, באופציית CALL(2040) סטיית התקן הגלומה עמדה על 9.98, באופציית CALL(2050) סטיית התקן הגלומה עמדה על 11.06, באופציית CALL(2060) סטיית התקן הגלומה עמדה על 11.87 ובאופציית CALL(2070) סטיית התקן הגלומה עמדה על 12.37.
בדיקה שנערכה ביום שלישי ה- 09/07 הראתה כי כאשר המדד עמד על 2050 נקודות, באופציית CALL(2050) סטיית התקן הגלומה עמדה על 9.7, באופציית CALL(2060) סטיית התקן הגלומה עמדה על 10.88, באופציית CALL(2070) סטיית התקן הגלומה עמדה על 11.32 ובאופציית CALL(2080) סטיית התקן הגלומה עמדה על 11.73.
אם כך, גם לפי המודל המתייחס באופן כללי לאופציות CALL ו- PUT, ללא הבחנה, וגם לפי בדיקה שנעשתה (שתוצאותיה היו הנחות היסוד שלי מלכתחילה), ניתן לקבוע כי סטיית התקן הגלומה אכן גבוהה יותר ככל שהאופציה יותר מחוץ לכסף, גם עבור אופציות CALL.
לאור זאת שלא קיימת תשובה שלפיה רק טענות 2 ו- 3 נכונות, בחרתי בתשובה שכל הטענות נכונות, למרות שאיני חושב שטענה 1 נכונה, אך אולי משהו נעלם מעיני.
אבקש לבחון קבלת תשובה ה'.
תודה.
כלכלה מועד מאי 2024
לצערנו לא נמצאו שאלות עליהן ניתן לערער.
כמובן שזוהי חוות דעתנו בלבד ובאפשרותכם להגיש ערעור לפי שיקולכם האישי.
בהצלחה!
מימון וסטטיסטיקה מועד מאי 2024
לצערנו לא נמצאו שאלות עליהן ניתן לערער.
כמובן שזוהי חוות דעתנו בלבד ובאפשרותכם להגיש ערעור לפי שיקולכם האישי.
בהצלחה!
חשבונאות מועד מאי 2024 - לחצו להורדת הבחינה
לדעתנו ישנן שתי שאלות עליהן ניתן לערער.
שאלה 1 - בה נצרף שני נוסחים, הראשון עבור אלו שסימנו ב' והשני עבור אלו שסימנו ג,ד,ה.
שאלה 20 - רלוונטית רק עבור מי שסימן ד'.
להלן נוסח הערעורים, מוזמנים להצטרף לקבוצות הוואטסאפ על מנת להגיש ערעור מרוכז.
שאלה 1 – קבלת תשובה נוספת (ב')
שלום רב.
בשאלה זו התבקשתי למצוא את סך התקבולים שהתקבלו מלקוחות החברה.
לקוחות החברה בשפה החשבונאית כהגדרתם, הם אלו שחייבים כסף לחברה בגין מכירות שהתבצעו בפועל, דהיינו במעמד המכירה לא שילמו את מלוא סכום העסקה.
מסיבה זו, תשלומים במזומן אינם חלק מתקבול מלקוחות, שכן סכום זה שולם במעמד העסקה ולא נוצר בגינו חוב שירשם בסעיף לקוחות.
במועד נובמבר 2022 שאלה 4 (על פי גרסת המאסטר) נתון נוסף 1 – המונח גביה מלקוחות החברה התייחס לסכום שהתקבל בגין חובות שנוצרו בעבר. אם כך, התקבולים מלקוחות החברה והגביה מלקוחות החברה, אחד הם, שכן שניהם מתייחסים לכסף שהתקבל בגין חובות של לקוחות החברה.
אם כך, התקבולים שהתקבלו מלקוחות החברה יכללו רק את הגביה שנעשתה בשנת 2023 בעבור חוב שנוצר בעבר.
את הפתרון נמצא באמצעות מעגל כרטיס לקוחות – בו נחשב את הגביה מלקוחות, והתוצאה היא 61,000 ₪.
לאור זאת שאין תשובה כזו, בחרתי בתשובה הקרובה ביותר – תשובה ב'.
אודה לבדיקת אפשרות לקבלת תשובה זו כתשובה נוספת.
קבוצת וואטסאפ – https://chat.whatsapp.com/FnVZ3Uw7CkMH14QErkt6Xa
שאלה 1 – פסילת השאלה
שלום רב.
בשאלה זו התבקשתי למצוא את סך התקבולים שהתקבלו מלקוחות החברה.
לקוחות החברה בשפה החשבונאית כהגדרתם, הם אלו שחייבים כסף לחברה בגין מכירות שהתבצעו בפועל, דהיינו במעמד המכירה לא שילמו את מלוא סכום העסקה.
מסיבה זו, תשלומים במזומן אינם חלק מתקבול מלקוחות, שכן סכום זה שולם במעמד העסקה ולא נוצר בגינו חוב שירשם בסעיף לקוחות.
במועד נובמבר 2022 שאלה 4 (על פי גרסת המאסטר) נתון נוסף 1 – המונח גביה מלקוחות החברה התייחס לסכום שהתקבל בגין חובות שנוצרו בעבר. אם כך, התקבולים מלקוחות החברה והגביה מלקוחות החברה, אחד הם, שכן שניהם מתייחסים לכסף שהתקבל בגין חובות של לקוחות החברה.
אם כך, התקבולים שהתקבלו מלקוחות החברה יכללו רק את הגביה שנעשתה בשנת 2023 בעבור חוב שנוצר בעבר.
את הפתרון נמצא באמצעות מעגל כרטיס לקוחות – בו נחשב את הגביה מלקוחות, והתוצאה היא 61,000 ₪.
לאור זאת שאין בנמצא תשובה כזו, יש לקבל את כל התשובות.
קבוצת וואטסאפ – https://chat.whatsapp.com/L8FVjlzb3yk8TkM567UMdI
שאלה 20 – קבלת תשובה נוספת (ד')
שלום רב.
בשאלה זו אנו נדרשים למצוא את העלות המופחתת של האפליקציה (נכס בלתי מוחשי).
בשלב הראשון של הפתרון נמצא את עלות הנכס שנצברה בכל תקופת הפיתוח. על פי הנתונים תקופת הפיתוח נמשכה מאוקטובר 2021 ועד נובמבר 2022 (כולל).
הטבלה המצורפת מציינת את היציאות בגין האפליקציה בשנים 2020-2022.
מאחר ובשנת 2022 שלב הפיתוח הסתיים בנובמבר, הרי שיש להניח שכל העלויות שחלו בשנת 2022 הן עבור 11 החודשים הרלוונטיים. הנתון הנוסף שהיציאות מתפלגות על פני השנה (ולא על פני כל השנה) אינו קובע כי העלויות הנתונות בטבלה הן בהכרח עבור שנה קלנדרית שלמה, וסביר להניח שברגע שמסתיים שלב הפיתוח גם יסתיימו העלויות בגינו.
כך למשל, אמנם הנתון אינו רלוונטי לפתרון, אך בשנת 2020 בה נתון כי היציאות היו 500,000 ₪, הרי שניתן להבין שיציאות אלה הן עבור חודשים יולי עד דצמבר, כך שההתפלגות האחידה אינה באופן אוטומטי על פני 12 חודשים, אלא על פני התקופה הרלוונטית.
אי לכך, יש להכיר בכל 840 אלף השקלים שהוצאו כחלק מעלות הפיתוח של האפליקציה בשנת 2022, ולהוסיף להן עוד חלק יחסי של 3 חודשים מתוך העלות לשנת 2021, והתוצאה היא שעלות הנכס היא 997,500 ₪, והעלות המופחתת ליום 31.12.2023 הינה 817,396.
אודה לבחינת האפשרות לקבלת תשובה נוספת כנכונה – תשובה ד'.
קבוצת וואטסאפ – https://chat.whatsapp.com/ErbbiN2T8Xh3YSIIKi0XTq
אתיקה מועד מאי 2024
לצערנו לא נמצאו שאלות עליהן ניתן לערער.
כמובן שזוהי חוות דעתנו בלבד ובאפשרותכם להגיש ערעור לפי שיקולכם האישי.
בהצלחה!
הנחיות לתהליך הגשת הערעור ודגשים חשובים ניתן למצוא בקישור זה - חשוב לקרוא בעיון!